Tirana, de hoofdstad - Reisverslag uit Tirana, Albanië van Wil Verstappen - WaarBenJij.nu Tirana, de hoofdstad - Reisverslag uit Tirana, Albanië van Wil Verstappen - WaarBenJij.nu

Tirana, de hoofdstad

Door: Wil Verstappen

Blijf op de hoogte en volg Wil

22 Augustus 2021 | Albanië, Tirana

Hoi allemaal, het doet ons goed om te lezen dat iedereen met ons meeleeft in Nederland. Leuke feedback!
Vandaag gaan we Tirana verkennen! Omdat ik eigenlijk liever niet zelf door de straten van van Tirana wil rijden regelen we een taxi. Ik installeer na veel registraties enzo een app op de telefoon, maar kom er ook achter dat deze niet werkt. Gelukkig hebben we een vriendelijke hotelbediende die dit voor ons regelt.
Na het ontbijt op het terras scheuren we met hoge snelheid naar het centrum, en voor 1250 lek staan we op het Skanderbegplein.
Aangrenzend aan dit plein is vanalles te beleven. Het nationale museum, bunk-art enz. Eigenlijk is alles wat we willen zien op loopafstand. Eerst een drankje op het terras, en dan naar het museum.
In het museum loop je van de oudheid naar de “moderne” tijd. Waar ik ff stil van werd zijn de foto’s en kleding van de vermoorde verzetstrijders. In onze musea zijn deze beelden van 70 jaar geleden. Echter zijn deze verschrikkelijke beelden van 30 jaar geleden.

Nadat we het museum hadden bezocht zijn we naar Bunk-art geweest. Dit zijn bunkers die een beeld geven hoe 30 jaar geleden geleefd werd in Albanië. Ook de filmpjes van de mensen die vertelde hoe ze gemarteld werden waren indrukwekkend.

Na deze beladen materie was het tijd om even ergens wat te gaan drinken. We lopen een grote shopping mall in en gaan aan de poffertjes.. Zo Hollands zijn deze dus niet. En voor het luttele bedrag van €1,60 hebben we goed gegeten.

Een taxi terug naar het hotel hadden we snel gevonden omdat deze voor het warenhuis geparkeerd stonden.
In het hotel aangekomen zijn we naar de kamer gegaan om nog wat te netflixen, en worden getrakteerd op vioolmuziek van Vivaldi..
We lopen naar beneden en zien dat er een bruiloft aan de gang was. Er grappig om te zien hoe klassiek hier een bruiloft gevoerd wordt. In deze entourage maakt dat het plaatje compleet.

Morgen zal een zwemdag worden waar we niet veel meer gaan doen.
Maandag moeten we al zeeeer vroeg op het vliegveld staan om aan de terugreis te beginnen.

• 22 Augustus 2021 - 09:02

Dorret:

Heerlijk geneet van oche zwumdaag en striek och good in he

• 22 Augustus 2021 - 09:22

Bart :

Mooie foto's Wil! Geniet van jullie zondag in het zwembad

• 22 Augustus 2021 - 09:31

Birgit En John:

Indrökwekkende reis. Erg leuk um te laese. Geneet van ogge zwumdaag.

• 22 Augustus 2021 - 09:32

Merie En Lieke:

Sjaak ik mis dien hoedje!
    Good instrieke vandaag hè?!
    Weej misse och manne en zien blief det we och gauw weer zeen!

• 22 Augustus 2021 - 10:04

Petra:

Ik zal och reisverslaag misse. Laes ik iddere morge as ierste. Ammeseer och nog dae letste daag en veilige truukreis!