Ut is gedaon - Reisverslag uit Tirana, Albanië van Wil Verstappen - WaarBenJij.nu Ut is gedaon - Reisverslag uit Tirana, Albanië van Wil Verstappen - WaarBenJij.nu

Ut is gedaon

Door: Wil Verstappen

Blijf op de hoogte en volg Wil

23 Augustus 2021 | Albanië, Tirana

Hallo,
De laatste dag, die eigenlijk de minst spannende dag is geweest van de hele week. We hebben rond een uur of 10 ontbeten aan het zwembad. Daarna hebben we wat gezwommen, genetflixt en zijn nog naar het centrum gereden om te eten, en eventueel nog wat leuks te kopen. Echter kwamen we in het centrum er snel achter dat op de zondag alleen de eettentjes open zijn, en de rest gesloten blijft. Auto afgetankt, en alles klaar gemaakt voor de terugreis. Het vliegtuig vertrekt om 06:20, dus hebben we verzonnen om om 02:00 op te staan, op te ruimen en aan te rijden naar het vliegveld.
Ik kom er eigenlijk niet uit of dit nu heel laat is, of juist heel vroeg…
De hotelbediende heeft nog wat broodjes voor ons gesmeerd, zodat we niet met een lege maag hoeven rond te trekken. Dat zijn weer pluspunten die de Albanese bruiloften in het hotel iets goed maken..

Toen we net geland waren in Eindhoven kreeg ik een App-je van Caroline (ja, die uit Gjirokaster) die nog een leuke foto stuurde en in Ksamil in de zon zat. Ik stond met mijn korte broek in de Nederlandse regen. Dan krijg je wel weer het gevoel: ik heb echt zomer gehad. Al mis ik op het moment de 36 graden niet.

Als je mij zou vragen “wat zou je een volgende keer anders doen?” Dan zou ik misschien een dag minder in Tirana doorbrengen en misschien nog ergens vlakbij Gjirokaster nog een bezienswaardigheid bezoeken. Er blijken watervallen te zijn van 6 graden enzo… maar dat is voor een mogelijke volgende keer…

Wat is mij opgevallen? De vriendelijkheid van de mensen die daar wonen. Geen coronaregels. Plasticrietjes ipv die smerige kartonnen.. en dat laatste voorbeeld is misschien ook het beste voorbeeld. Je merkt dat in Albanië na de dictatuur van Hoxha een land probeert er iets van te maken. Je merkt dat de lokale mensen er alles aan proberen te doen om anderen naar hun zin te maken. Ik denk dat dit land over een jaar of 10 overspoeld wordt door toeristen. Simpelweg omdat je verzekerd bent van Zon, zee en zeer goedkope (Nederlandse) drank. Dat lijken mij genoeg ingrediënten om het massatoerisme op gang te krijgen.
Dit is natuurlijk financieel gezien geweldig voor zo’n land en kunnen ze op die manier de infrastructuur e.d. verbeteren. Echter zal dit ook ten koste gaan van spontaniteiten van de bewoners. En dat is jammer.

Eindconclusie: super vakantie gehad met zeer verschillende dingen. Cultuur, strand, musea, historische huizen, enz. En dat voor een bedrag waar je max 3 dagen Centerparks voor kan boeken.

Ik vond het leuk om dit te schrijven. Dat geeft toch een goed gevoel dat iemand met je mee leeft.. haha. Al is het nu 00:23..

Tot volgend jaar met nieuwe avonturen. :)

  • 24 Augustus 2021 - 07:35

    Bart :

    Hoi Wil, goed om te horen dat jullie genoten hebben. Ook mooi om een indruk te krijgen van een land waarvan ik zelf niet veel weet.
    Welkom thuis en tot snel.

Tags: Laatste dag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Actief sinds 01 Aug. 2019
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 7512

Voorgaande reizen:

11 Juni 2024 - 18 Juni 2024

Egypte

16 Augustus 2022 - 24 Augustus 2022

NewYork

16 Augustus 2021 - 23 Augustus 2021

ROADTRIP DOOR ALBANIE

01 Augustus 2019 - 14 Augustus 2019

Rondreis Schotland

Landen bezocht: