Dagje downtown, en varen - Reisverslag uit Downtown Manhattan, Verenigde Staten van Wil Verstappen - WaarBenJij.nu Dagje downtown, en varen - Reisverslag uit Downtown Manhattan, Verenigde Staten van Wil Verstappen - WaarBenJij.nu

Dagje downtown, en varen

Door: Wil Verstappen

Blijf op de hoogte en volg Wil

18 Augustus 2022 | Verenigde Staten, Downtown Manhattan

Hartsverwarmend en superleuk dat er zoveel mensen meelezen met de avonturen van ons in New York.

Omdat Sem vanochtend mij nog maar 12 cm plaats had overgelaten en omdat ik niet op 12 cm pas, ben ik dan toch maar om 07:20 ofzo opgestaan.

Een prima tijd om de belangrijkste taak van deze vakantie uit te voeren..... un kaertje steure aan de oud overburen (die overigens niet oud zijn). Dus Jeroen en Suzanne : ut kump draan. Dat zouden meer mensen moeten doen.. is erg leuk!

In aller vroegte hier ergens op 51 street zoeken naar een postkantoor, en al snel gevonden.

Die benaming van deze straten zijn echt geniaal. Waorum door we det beej os neet? Als je hier iemand vraagt waar de 41 street is weet iedereen die precies te vinden. Als ik in Venlo de van Slichtenhorststraat zou vragen ben ik 10 minuten bezig om uit te leggen : Tössen Onze Lieve Vrouwenplein en de Emmastraat. Ja, waor leet ut Onze Lieve Vrouwplein dan ..... en zoe gaon we dan verder....

Ik hoor jullie denken, maar die namen zijn ook om belangrijke mensen te eren met een straatnaam.... wat unnen onzin.... 98% is dood en die andere 2 procent is ook al niet handig: schoolstraat en dorpstraat enzo..

Ik weet zeker dat er maar weinig mensen weten dat van Slichtenhorst samen met Peter Stuyvesant New Amsterdam gerund hebben rondom 1650.. we dwalen weer af. Ik stem in ieder geval voor een stad met nummers ipv dode mensen.

uh ff dinke: ja, kaarten op de post. Sem wakker gemaakt en toen op pad om dag 2 te gaan beleven. Eerste een frozen frappe beej de mac, en op naar Central station.

Omdat we gisteren een marathon gelopen hebben willen mijn voeten en benen nu al niet meer zo, en heb ik met mezelf afgesproken dat we vandaag minder gaan lopen.

Grand central station is een prachtig gebouw. Met vanallerhande winkels en barretjes. De klok in de hal van dit mooie gebouw alleen al is 20 miljoen dollar waard.

Na we de juiste metro gevonden te hebben stappen we iets te vroeg uit richting het zuiden. Ow, dan toch nog maar een station verder met de metro. Det kin neet, we hebben one way tickets. We hebben om daarom toch maar een metrokaart aangeschaft. Hiermee kunnen we sowieso iets goedkoper reizen.

Uitstappen in Wall street. Kijken naar de imposante gebouwen, De stock exchange en de fearless girl. (klein meisje in brons wat voor ut beursgebouw staat)

Om de hoek nog even op de foto met de Bull. en daarna richting Battery park, waar we op de boot willen stappen voor het vrijheidsbeeld.

Onderweg komen we nog een museum tegen waar we het bestaan niet wisten. The national museum of the American Indian. Toen we wisten dat we gratis entree hadden zijn we er snel naar binnen gegaan. Ik ben inmiddels gewend dat je overal door de "security" heen moet... Alles oet de tesse, en riem af enzo en dan door het poortje heen, en dan mag je echt naar binnen. Ook wisten ze binnen nog niet dat Corona voorbij is, en moesten we met een mondkapje op rondrennen. Omdat we misschien bij de Kwas een Indianenthema gaan krijgen over een paar jaar heb ik nu kunnen zien hoe die er dan in het echt uitzien.... en de is echt neet zoe anders dan wie weej det kinne.

Daarna via Battery park naar de boot om de rondvaart naar het vrijheidsbeeld en Ellis Island te gaan maken.

Eerst natuurlijk weer even door de security en alle overdreven zaken en dan hub de boot op. Met een flinke vaart langs het beeld gevaren, en we hadden afgesproken dat we bij het vrijheidsbeeld niet uit gingen stappen en bij Ellis Island wel. Ellis island is het eiland waar de massaimmigratie geregeld werd toen vanuit het westen veel mensen gingen immigreren naar Amerika.

Leuk gedaan in opzet, alleen wist ik niet welk verhaal ze nu wilden vertellen. Ze zaten een beeld neer dat mensen vanuit de hele wereld via dit eiland eventueel medisch werden gekeurd en doorgelaten werden naar de binnenlanden van Amerika. Als ze slecht eraan waren werden ze medisch verzorgt en mochten dan verder. Slechts 2 procent werd teruggestuurd omdat het medisch niet verantwoord was om ze in Amerika te laten. Als ik dit in hun ogen "barbaarse" daden porteer naar de huidige tijd in Nederland dan vraag ik mij af of ze van Ter Apel over een aantal jaren ook een museum maken hoe wij met de huidige gedwongen vluchtelingen om gaan. Schandalig.. maar ik ga mij op vakantie niet met politiek bemoeien en we houden het luchtig.

Helaas zat voor vandaag het 09-11 memorial en museum niet meer erin, maar moeten we dit verschuiven naar een andere dag. Dan kunnen we ons daar ook prima de tijd voor nemen.

Na een leuk restaurantje gevonden te hebben op times square, hebben we de bioscoop opgezocht waar we aandelen van hebben.... AMC. Na het lezen van de recenties hebben we toch maar besloten om een andere AMC bioscoop te gaan bezoeken omdat mijn voeten daarom schreeuwen. In unne lekkere proas gelaege om lekker bij te komen en te vechten tegen in slaap vallen. haha

We beginnen zelfs al de metro's hier in New York te snappen. We zijn zonder al te veel ellende in 1 keer naar het hotel weten te gaan, om dit verslagje te tiepen.

tot morgen.

• 19 Augustus 2022 - 09:24

Ut Thoesfront:

Heerlijk verhaol weer

• 19 Augustus 2022 - 09:39

Wat un schietpagina is dit zeg….al 4 kier getypt wat ik wil zegge….nou ja… we appen auk det scheelt dan weer:)

• 19 Augustus 2022 - 09:40

Merie:

Bin dr achter wat t is!!
    GEN emoticons gebroeke… dan geit t good

• 19 Augustus 2022 - 09:44

Pé:

Zonne citytrip is slopend, maar wat zuuse vuul hè?

• 19 Augustus 2022 - 11:08

Shirley:

Klinkt weer super goed!
    We wachten weer op een volgend verslagje.

• 19 Augustus 2022 - 11:12

Thekla:

Jao,kilomaeters laupe laupe,ondanks de metro,tis neet te veurkomme...

Leuk verslaag weer Will tis net laeze ofse er zelf beej bis..vuuël plezeer weer vandaag!

• 19 Augustus 2022 - 14:03

Bart :

Gaaf in te laeze, op naor ut verslaag van morge! Vuul plezeer nog vandaag!

• 19 Augustus 2022 - 20:22

Edwin:

Wil en Sem, waat eine tour ziet geej aan ut make. Kei tof ! Maar Wil sinds wennier pas dich neet mier op 12 cm ?
    Wacht met smart op ut volgend reisverslaag !